Selamatkan Malaysia

Selamatkan Malaysia

"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama" Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi

Pengikut


Selasa, 24 April 2012

Pemimpin yang sombong dan menzalimi Rakyat

Rasulullah s.a.w. ialah pemimpin yang teragung daripada segala pemimpin yang pernah muncul di muka bumi ini sama ada dahulu,sekarang dan akan datang,tidak ada yang dapat menandingi keunggulan akhlak dan pekerti dan kepimpinannya.Namun begitu Nabi s.a.w. bersifat tawaduk dan mengasihi pengikutnya dan orang dibawah pimpinannya.Sifat-sifat Rasulullah s.a.w. dalam kepimpinannyalah yang patut para pemimpin Muslim mencontohinya.
           
        Seorang pemimpin itu ialah orang yang bukan sahaja ditugaskan menguruskan diri dan keluarganya,tetapi ia juga bertanggungjawab terhadap orang lain,khususnya orang ( Rakyat ) yang di bawah pimpinannya ( jagaannya ).Sekiranya ia tidak mengurus dengan baik untuk kesejahteraan rakyat sama ada di dunia ataupun di akhirat,maka pemimpin itu akan dipersoalkan tugasnya di akhirat oleh Allah s.w.t.

        Allah s.w.t. Berfirman,    
                                                                                                                       
ؤاخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤمنين 

     Maksudnya:"Dan rendahlah diri mu ( Tawaduklah ) terhadap orang yang mengikuti mu dikalangan mereka yang beriman"
                                                                                                 (As-Syu'araa':215)
     
     Rasulullah s.a.w. bersabda,maksudnya

 "Tiada seorang ( pemimpin )yang diamanahkan oleh Allah memimpin rakyatnya,kemudian ketika ia mati diadapati telah menipu rakyatnya (berlaku tidaka adil ),maka Allah pasti akan mengharamkan baginya syurganya.
                                                                         ( Riwayat Iman Bukhari dan Muslim )

     Rasulullah s.a.w. bersabda lagi dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim,maksudnya;"Siapa yang ditugaskan oleh Allah dalam mengatur umat,lalu ia tidak menyelesaikan hajat atau menolak aduan ( tidak membantu )orang yang di bawah pimpinannya,maka di akhirat kelak Allah akan menolak hajatnya."
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan